søndag 9. september 2007

Den digitale reformasjonen

I en kronikk i bladet utdanning nr.15 2007 etterlyser forfatteren en debatt rundt digitaliseringa i skolen. Han peker på at det i alt for stor grad er arbeidsgiversida som får legge premissene for denne utviklingen, og at pedagogisk begrunnelser for innføring av digitale læringsplattformer må vike for administrative hensyn. På denne måten sementeres gammel pedagogisk tenkning og ideologi, inn i den nye teknologien.

”Berre ved valet av LMS har en laga eit system som ligg til rette for administrasjon og kontroll, og som kan avgrensa ei frigjerande og spennande bruk av ny teknologi i det pedagogiske arbeidet” (Jon Severud, Utdanning 15/2007)

Han peker også på at det i stor grad er skoleeierne som legger føringer for hvilke digitale læremidler det skal satses på. Disse begrensningene i valg av kilder kan føre til en standardisering av lærestoffet, samtidig som det underminerer lærerens profesjonalitet.

Dette er etter min mening interessante spørsmål. Forhåpentligvis vil dette studiet kunne gi oss en sterkere stemme i denne debatten.

5 kommentarer:

Lene sa...

Da er det helt fantastisk dersom ledelsen ikke har kunnskaper om pedagogiske bruk av IKT! Hvem har da gjennomslagskraft? Nye lærere med ny og oppdatert kunnskap, eller de erfarne lærere med en viss autoritet og anseelse hos ledelsen?

En viktig debatt dette...

Simen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Simen sa...

Hei Lene.
Om jeg forstår artikkelen rett gjøres mange slike vedtak på kommunalt og fylkeskommunalt plan, uten at skolene og organisasjon blir tilstrekkelig innvolvert. Artikkelforfatteren utfordrer derfor utdanningsforbundet til å komme på banen med en utredning av disse spørsmålene.

Ledelsens og lærernes pedagogiske begrunnelser for bruk av IKT reflekteres vel også gjennom hvordan de selv bruker denne teknologien. Ifølge undersøkelsen UTI Monitor fra 2005, er denne bruken i stor grad begrenset til tekstbehandling og søk på internett.

Thomas sa...

Et svært interessant perspektiv. Nå kjenner jeg en del skoleeiere og deres representanter, og mange av dem er nokså bevisstløse i forhold til IKT-bruk og LMS. Det hjelper når de er positive og vil skolen og elevenes beste. Det gir gode muligheter for dyktige IKT-lærere.
Jon Severud har skrevet ei skolesystem-kritisk bok som heter ”Ubehaget i skolen”. Verd å lese.

Simen sa...

Hei Thomas. Tror det du nevner her for en stor del skyldes dårlige kunnskaper, kombinert med redsel for ikke å henge med i utviklingen. Positivitet er ingen dårlig begynnelse. Takk for boktipset