torsdag 27. september 2007

Lokalhistorie og IKT


Etter å ha lest boka ”Den femte grunnleggende ferdighet” av Karlsen og Wølner kom jeg på en historie fra mitt eget grunnskoleløp. I 6. klasse hadde vi et lokalhistorisk prosjekt om hjemstedet vårt gjennom de siste 100 år. Vi måtte i hovedsak selv samle inn stoffet fra slekt og bekjente i lokalmiljøet, og de som hadde liten tilknytning til plassen, fikk hjelp til å komme i kontakt med kilder. Vi samlet historiske fakta og anekdoter, fortellinger og gamle fotografier, som til slutt ble systematisert og satt sammen til en utstilling. Utstillingen ble vist i kommunens rådhus. Det er med stor glede jeg minnes dette arbeidet selv om jeg må innrømme at min entusiasme rundt skolen for øvrig, var heller laber.

Jeg synes historien har mange paralleller til det læringssyn og den metodikk som Karlsen og Wølner argumenterer for i sin bok. Oppgaven hadde ingen fasit og stoffet som hver og en av oss hadde samlet ble derfor unikt. Vi hadde også stor handlefrihet innenfor rammene av oppgaven, noe som gav ytterligere mulighet til å utnytte personlige preferanser. På denne måten lært vi mye av hverandre, både underveis og når stoffet skulle samles til slutt. Motivasjonen ble også styrket av at vi hadde reelle mottagere for arbeidet vårt, i det utstillingen ble vist offentlig. Et slikt arbeid kunne med fordel ha blitt til gjennomført med digitale medier. Selv skulle jeg gjerne hatt dette arbeidet i min digitale portefølje.

4 kommentarer:

Oddmar sa...

så bra! Din lærer må ha vært langt foran sin tid. Det er denne type pedagogikk som dr.philos Arne N Jordet etterlyser i sin kronikk i Dagbladet fredag den 12. oktober. Man må gå til "urkildene". Som "belønning" får du et produkt du føler eierskap til fordi dette gir deg interssante opplevelser. I denne sammenhengen blir IKT et meget anvendelig redskap, især når det gjelder å dele disse kunnskapene med andre.

Simen sa...

Hei Oddmar!
Interressant artikkel du viser til her. Tror dette med eierskap er viktig sammen med følelsen av at produktet har en verdi utover selve læringsøyemedet. Dette virker utvilsomt som en sterk motivasjonsfaktor. Den lokale forankringen er jo innlysende i prosjektet jeg forteller om her, men det er langt fra umulig å finne en slik forankring innenfor andre emner.

Thomas sa...

Flott fortelling som viser at avstanden mellom god pedagogikk og god IKT-bruk er null.

Simen sa...

Takk skal du ha Thomas. Gode pedagoger setter også spor i et barnesinn.